Saturday, July 9, 2011

JHEAINS SANDAKAN PERLU TURUN KE PULAU

Ziarah Pulau Jiwa Murni: Program Dakwah Di Pulau-Pulau Sabah

Ucapan Penangguhan Datuk Hj. Amri. A. Suratman,
Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah

Sedutan berita  oleh Ustaz Mohd. Sidik Hj.Ag Adi
Pulau Danawan: Seramai lebih 300 orang penduduk Pulau Danawan Semporna telah mengikut Program Ziarah Pulau Jiwa Murni anjuran bersama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan Anggatan Tentera Malaysia (ATM) baru-baru ini.

Program yang diurusetia oleh Bahagian Dakwah JHEAINS bersama Kor Agama ATM itu telah disempurnakan oleh Datuk Hj. Amri A. Suratman, Pengarah JHEAINS. Program yang mendapat kerjasama penuh dari Komender, Markas Anggatan Tentera Bersama 2, (Pengkalan Operasi Hadapan), Kem Kukusan, Tawau dan Pos Penempatan 7RAMD Pulau Danawan ini bertujuan memberi pengajaran dan
kefahaman pengetahuan Islam secara lisan dan amali.

Ulasan PAWANA

Pihak JHEAINS Sandakan perlu mencontohi program sedemikian agar umat islam  di seluruh sandakan khususnya dipulau-pulau mendapat manfaat daripada aktiviti ini.Bagi kawasan sandakan ini saya mencadangkan pulau seperti Pulau Nunuyan danTg. Aru sebagai pulau perintis untuk program ini.

Masyarakat islam sejak kebelakangan ini tertanya-tanya tentang fungsi sebenar JHEAINS dalam menegakkan syiar islam.Masalah yang melanda umat islam khususnya golongan remaja seperti tidak dihiraukan langsung.

Keadaan masjid yang tidak diimarahkan juga menjadi tanda tanya? Adakah JHEAINS masih wujud di Sandakan ini. Apabila diselidiki kewujudan Pejabat JHEAINS Sandakan memanag wujud.Namun kemana perginya pegawai-pegawainya?

Apakah JHEAINS tidak tahu bahawa masyarkat islam di Sandakan kini dilanda krisis mengamalkan agama yang cukup menyedihkan.Berapa orang yang bersembahyang, menutup aurat, dan berakhlak seperti tuntutan islam?Jika kita perhatikan seperti tiada bezanya antara orang islam dan bukan islam.

Dengan adanya program seperti ini sekurang-kurangnya JHEAINS Sandakan dapat menjawab dihadapan Allah di akhirat kelak tentang usaha yang telah mereka lakuan semasa didunia ini.Jika tidak  apakah yang akan berlaku dan nasib anda di akhirat.Semoga kita dijauhkan daripada dihumbankan didalam neraka jahanam.

Mungkin ada yang akan berkata JHEAINS kekurangan dana untuk membuat program sedemikian.Bagi saya mustahil.Jheains boleh meminta sumbangan daripada MUIS.Duit zakat banyak.Kalau tidak pun korporat islam disandakan juga ramai. Ketua Menteri Sabah juga orang islam dan YB diSandakan. Oleh itu tiada yang mustahil untuk JHeains Sandakan menjadi yang terbaik dikalangan JHeains seluruh Sabah.

JHEAINS SANDAKAN BOLEH







No comments:

Post a Comment