Friday, July 8, 2011

NUNUYAN PERINTIS:1 kampung 1 SUIS

Kampung Nunuyan 100% penduduknya beragama islam.Lebih kurang 150 orang kanak-kanak yang berumur 6 hingga 12 tahun.Nunuyan juga merupakan kubu kuat UMNO dan BN di DUN Sibuga, namun semenjak merdeka sehingga kini masih belum ada pun sebuah sekolah Sekolah Ugama Islam Sabah(SUIS) di kampung ini.

Penduduk kampung yang ditemui oleh wakil  berita PAWANA meminta pihak kerajaan Sabah agar mengutarakan hal ini.Kesukaran untuk mendapatkan tenaga pengajar yang bertauliah untuk kanak-kanak ini mendalami asas-asas agama islam amat dikesali penduduk.

Justeru, penduduk kampung meminta agar pihak kerajaan Sabah dibawah pimpinan YB DS Musa Aman dapat menyelesaikan masalah ini. Jika diera pemerintahan UMNO/BN berjaya mewujudkan SUIS di Pulau tersebut maka satu lagi sejarah akan tercipta dan tercatat di dalam buku rekod dunia dan Malaysia.

Menurut Imam kariah kampung tersebut,dari dulu hingga kini usaha mengajar anak-anak kampung Nunuyan tentang asas-asas islam hanya dilakukan secara tidak formal oleh orang-orang tua di sini.Begitu juga,pihak masjid juga turut membantu sekadar yang terdaya, kata beliau lagi.

Persoalannya kini adakah mana-mana pihak yang terfikir untuk menyumbangkan harta, diri dan masa untuk memastikan tidak ada rakyat Malaysia yang tercicir dari arus pembangunan dunia dan akhirat?Walaupun sebuah pulau, Nunuyan bukan asing bagi Ketua Menteri Sabah kita ini.Beliau amat memahami masyarakat Nunuyan.Sebagai fix deposit UMNO/BN, Nunuyan dan warganya perlu diberikan didikan agama islam agar sentiasa menjadi sebuah masyarakat yang pandai berterima kasih kepada pemimpin yang banyak berjasa.

Sejarah akan tercatat iaitu UMNO/BN prihatin terhadap syiar islam.Semoga lawatan YB DS Musa Aman pada bulan Ramadhan akan datang membawa berita baik iaitu Sebuah SUIS akan dibina di Nunuyan.

No comments:

Post a Comment