Friday, July 8, 2011

SUIS KURANG DI SANDAKAN

Permintaan terhadap sekolah agama di Sabah khususnya di Sandakan semakin ketara. Ramai ibu bapa yang mengeluh kerana kesukaran mendapatkan sekolah agama bagi pembelajaran agama islam di peringkat umur 6 hingga 12tahun.

Masalah ini seringkali diperkatakan oleh para ibu bapa apabila menjelang bulan Ramadhan. Keruntuhan moral dan akhlak muda mudi islam dewasa ini amat menakutkan.Apabila diselidiki apakah puncanya maka ada yang berkata kerana kekurangan didikan agama.

Sungguh menghairankan Malaysia adalah sebuah negara islam dan mijoriti penduduknya beragama islam. Namun mengapa soal pendidikan agama islam seakan-akan kurang di pedulikan.Begitu juga di Sabah, khasnya di Sandakan rata-rata penduduknya beragama islam samada suku suluk, bajau, sungai, bugis dll.

Mengapa ini terjadi?Apabila ada suara yang menyuarakan agar diwujudkan SUIS di Sandakan, pastinya pihak JHEINS akan memberikan alasan kurang peruntukan..Adakah ini benar berlaku..
Mustahil jika kurang dana? Sabah adalah negeri yang terkaya di Malaysia.

Mana duit  hasil kutipan zakat setiap tahun?Bagaiman pula peranan JAKIM bagi pihak kerajaan pusat?Semoga YB-YB di sandakan yang beragama islam dapat memikirkan tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah diatas muka bumi ini.

Pengumuman pihak kerajaan Sabah  untuk membangunkan Sekolah Menengah Agama Islam di Sandakan adalah langkah bijak.Namun jika dapat disegerakan pembinaannya dalam jangka masa yang terdekat amatlah baik sekali.Diharapkan  agar Ketua Menteri YB DS Musa Aman, dapat main peranan dalam membangunkan syiar islam di  Sandakan khasnya di Kg. Sungai Kayu dan DUN Sibuga.

No comments:

Post a Comment