Wednesday, July 28, 2010

PULAU NUNUYAN LAUT SESUAI UNTUK PELANCONGAN DOMESTIK

jika disebut pulau Nunuyan Laut seluruh masyarakat Sandakan khususnya pasti akan terbayang dengan ikan merah dan kerapu,udang,rumpai laut, buah iba, buah kulul dan balat(bahasa tempatan).Namun bukan itu saja, malahan kedudukan pulau ini yang amat stretegik menyebabkan ianya sesuai dijadikan pusat pelancongan yang menarik.
Keindahan pantainya yang bersih dan cantik perlu diambil perhatian oleh kementerian pelancongan untuk dimajukan.Kesuburan pokok seperti bakau dsb menimbulkan rasa nikmat kepada mata yang memandangnya.Jarak perjalanan dari bandar hanya memakan masa lebih kurang 30 minit dengan menggunakan bot yang berkuasa 15 kuda.Namun terdapat juga jalan pilihan yang agak selamat tetapi ekstrem kepada peminat lumba lumpur iaitu perjalanan daripada sg.baru berdekatan kampung sg.kayu bt.7, Sandakan.Perjalanan yang diperlukan hanya 10-15 minit sahaja tetapi berubah kepada 30- 50 minit jika air laut surut.
Walaupun perlu bertarung dengan lumpur,namun yang ia pasti menjanjikan kenikmatan kepada kaki anda( dikhuatiri terpijak ikan yang berbisa,kulit kerang dan dsbnya).
Para pelancong domestik dialu-alukan datang berkunjung ke sini kalau tidak percaya..
Kepada YB DUN SIBUGA dan LIBARAN tolonglah fikirkan cara untuk menjadikan pulau ini tempat pelancongan yang terkemuka didunia.Jangan kita tunggu orang kampung tapi kitalah yang diberi "kelebihan"ini bertindak.
semoga dengan usaha kita sebagai pemimpin mereka berhasil merubah nasib orang pulau.jangan kita lupa mereka juga anak watan negeri ini.perlu dibela..

No comments:

Post a Comment