Thursday, July 29, 2010

TANAH UNTUK TAPAK RUMAH.

Walaupun tinggal di dalam negeri yang mempunyai keluasan yang besar berbanding dengan negeri-negeri lain di Malaysia, namun sebilangan besar rakyat dinegeri Sabah masih seperti PATI yang tinggal dikawasan setinggan.Ramai anak watan negeri ini yang terpaksa mendirikan di atas tanah kerajaan kerana tidak memilik tanah untuk dijadikan tapak rumah walaupun hanya sekangkang kera.

Luahan hati beberapa anak watan yang ditemui menyebabkan saya terfikir, apakah punca sebenar sehingga sukar untuk mendapatkan tanah?Jika dibandingkan jumlah penduduk negeri ini dengan keluasan tanahnya, memang tidak patut! jika rakyat ini masih tidak memiliki tanah sendiri sebagai tapak rumah.

Saya terpanggil untuk mencadangkan kepada pihak yang bertanggungjawab(kerajaan) agar bertindak untuk memberikan sebidang tanah kepada setiap penduduk yang telah berumah tangga.Sekurang-kurangnya 30X60 kaki setiap keluarga.Semoga dengan tindakan ini, anak-anak watan kita akan terbela ditanah air sendiri.Jangan disebabkan kita yang kurang prihatin, menjadi punca anak watan menjadi setinggan dinegeri sendiri.

No comments:

Post a Comment