Saturday, September 17, 2011

BELAJAR UNTUK ILMU ATAU DUIT

Jika ditanya kepada para pelajar untuk apa sekolah? ada yang kata untuk dapat ilmu,untuk pandai , kerana ibu bapa suruh, untuk ubah nasib, mahu jadi kaya, supaya dapat kerja baik2 dsbnya.
Kalau kita tanya soalan tu kpd siswa dan siswi, untuk apa sambung belajar kat universiti, kolej, maktab dsb maka jawapannya pun hampir sama.Tambahan nak cari buah hati...hey jangan marah..

Tapi jika kita tanya kepada yang dah kerja, buat apa sambung belajar?Ramai yang jawab untuk tambah $$$$ duitlah( sambil cakap dengan berbisik-bisik takut ketahuan orang ramai)..kalau pangkat tinggi tapi gaji rendah bikin apa...kalau naik pangkat dan dapat glamor, orang ramai kenal buat apa bikin susah adalah...macam-macam jawapan.Yang pasti semua kerana duit...

Aku pula ditanya orang buat apa bertanding jadi YB(kononnya prasan nak jadi YBlah ni,terpengaruh dengan suasana nak PRU13)...Aku terus jawab....untuk dapat duitlah/kontrak,rumah banglo, kereta kurang2 ninja turtle,wrtawan kenal, masyarakat panggil Datuk( orang cina panggil LATOK.....Ini jawapan yang ikhlas dari aku..Tapi kalau kita jawab kat orang ramai....Pasti semua YB akan kantoi.....YB2 tu akan jawab kononnyalah.....Untuk tolong rakyat, bela rakyat, untuk kemajuan dan bla,bla.....Tapi dalam otak aku dan kau orang semua aku rasa jawapannya untuk duitlah.....betul,betul,betulkan...jujurlah pada diri sendiri.

Ibu bapa pun sanggup hantar anak belajar agar anak-anak mereka mendapat pekerjaan.Kuranglah menyusahkan mereka bila dah besar....inilah realiti kehidupan kita..lain kata mulut dan lidah tapi lain di hati..
Apa yang penting kehidupan perlu diteruskan.....Yang penting aku bahagia...kau orang pun bahagia..

Anak-anak yang nak belajar  belajar. Tapi jangan lupa ingat Tuhan, ingat pengorbanan ibu bapa dan ingat asal-usulmu.Jangan  belajar buat bom  dan balik buang bom dah lah..Anak-anak yang perawan awas di universiti banyak buaya..Buayanya tak ganas tapi kalau terkena, balik dengan perut yang kembung( Bunting)..Jangan memalukan orang tua mu.Bukan itu tujuan kamu dihantar ke U.Kalau dah gatal nak merasa digigit buaya gila bagitau bapamu, minta dia nikahkan cepat-cepat..

Budak2 lelaki pulak jangan nak cuba macam2.Nanti diharapkan dapat kerja baik, gaji besar dan halal lain pulak jadinya.Dadah belambak-lambak sekali cuba lupa segala2nya...Nanti jadi Doktor gila ikat tangan dengan beladar(tiub basikal) ditangan dan cucuk jarum sendiri...High....Stim...Gila.PHD...pastu biarkan jarum tu terjuntai-juntai.

Tetapkan iman mu anak-anak ku......Kamulah genarasi pembela negara...

No comments:

Post a Comment