Tuesday, June 28, 2011

CERPEN BARU: Bukan sekadar memiliki jasadku.

Episod 3.

Jam di tangan atuk menunjukkan pukul 8 pagi. Keindahan awan biru menawan hati yang gusar.Hampir setahun tidak menjejakkan kaki ke kampung, menyebabkan kerinduanku kepada atuk dan nenek semakin meluap-luap.Semenjak belajar di sebuah universiti di luar negeri, aku sering tiada kesempatan untuk balik ke kampung kecuali cuti akhir tahun.

Aku, atuk dan pakcik Amran sibuk menjaga pancing masing-masing.Tanpa di sedari telefon bimbit ku berdering.
" Farid engkau punya telefon tu berbunyi", sahut pakcik Amran.
Aku lalu mengambil telefon bimbit yang ku letakkan di dalam beg galasku.
Bila aku perhatikan rupa-rupanya ada sms.
Sms itu berbunyi,
" Abang farid boleh kita jumpa malam ni"
" Ana ada hal penting"
Fikiranku mula teringat seorang gadis yang bernama Ziana.
Orangnya cantik.
Seksi dan pasti lelaki yang melihatnya tergoda.
Al maklumlah peranakan pakistan jawa.

Apa aku perlu jawab?Apa agaknya hal penting yang ingin diperkatakan oleh gadis itu?
Sebenarnya Ziana merupakan  junior aku di universiti tempat aku belajar.
Dia anak seorang ahli perniagaan yang agak berjaya dan terkenal di negeri ini.
Aku mula mengimbas kembali bagaimana gadis ini mengenali aku.Bila? Dimana?Apa puncanya?

Lamunan ku tersentak oleh gelombang ombak yang tiba-tiba menghentam dinding bot kami.
"Ran, hidupkan enjin bot"
"Aku nak tarik sauh ni", kata Pak Ali.
Keadaan tenang pagi tadi kini bertukar agak bergelora.
Angin bertiup semakin kencang.
" Farid bantu atuk tarik sauh", arah pakcik Amran.

bersambung....

No comments:

Post a Comment