Tuesday, June 28, 2011

CERPEN BARU: Bukan sekadar memiliki jasadku.

Episod 1

Bunyi ombak kedengaran memecah kesunyian pagi di kampung Pertemuan.Bunyi bot nelayan sayup-sayup berselang dengan bunyi ombak cuba menyusuri kuala sungai kampung Pertemuan.Anak-anak ayam dan itik mula kelihatan mencari jatah rezeki yang ditentukan oleh Allah s.w.t untuk hari ini.Entah apakah rezeki yang berupa cacing, jagung, baja dan sebagainya?

Begitu juga wajah tua para nelayan cuba bergadai jasad untuk mencari rezeki yang entah ada ataupun sebaliknya.Ketabahan menghadapi alunan ombak ataupun badaian ombak yang menganas bakal menghempas jasad mereka, namun nelayan tua tetap tidak dihiraukan."Yang penting perut anak isteri kami perlu diisi", kata Pak Ali kepada Farid.

Farid hanya tergamam mendengar celoteh datuknya itu.Amran pula hanya memerhatikan telatah mereka berdua sambil tangannya memegang kemudi bot.

" Tuk, Farid nak tanya sikit boleh".
"Kenapa Farid" kata Pak Ali.
"Farid tiba-tiba terfikir, atuk tentu sangat sayangkan nenek"
"tentulah", jawab Pak Ali selamba.
"Atuk,boleh tak ceritakan macamana atuk boleh berkahwin dengan nenek"
Pak Ali tersentak lalu matanya mula mengarah ke arah wajah Farid.

Tiba-tiba Amran yang dari tadi diam mula bersuara." Farid, atuk engkau ini romantik orangnya,"kata Amran.
" Biar betul, pakcik" kata fariddengan wajah  ingin tahu. "Dulu atuk engkau ni kacak, baik hati, hormat orang tua dan ramai gadis yang tergila-gilakannya".Amran menyambung ceritanya sambil matanya memandang ke langit.

bersambung...

No comments:

Post a Comment