Thursday, August 18, 2011

PROGRAM KAHWIN MUDA SEAWAL 15 TAHUN

Seluruh dunia kini  dilanda keruntuhan moral khususnya dikalangan para remaja. Pelbagai kerosakan telah menimpa kehidupan remaja islam.Kita sering kali dikejutkan dengan kegiatan zina di awal usia remaja.Kes buang bayi juga turut meningkat.Terdapat juga remaja yang tidak segan-segan untuk memadu kasih walau dimana sahaja hatta di tempat-tempat umum sambil bercumbu-cumbuan, berpeluk-pelukan seperti belangkas.

Mengapakah ini terjadi?Semuanya berpunca kerana kelemahan iman para remaja islam.Jika masalah ini tidak ditangani dengan segera dikhuatiri azab Allah swt akan menimpa kita.Justeru, wahai umat islam yang mempunyai kerisauan agama dan keadaan umat manusia, maka marilah kita bertindak mendekati mereka dengan penuh kasih sayang merayu mereka agar tidak terus tenggelam dalam kancah maksiat.

Semua manusia mempunyai naluri untuk disayangi dan dicintai serta ingin hidup berpasangan.Oleh itu, islam telah menggariskan satu dasar untuk menyalurkan nafsu seks melalui  cara yang diredai oleh Allah iaitu melalui perkahwinan.Dengan cara ini kehidupan manusia akan terjamin dan selamat malah mendapat keredaan Allah swt.

Program kahwin muda seawal usia 15 tahun bagi remaja wanita perlu diadakan.Ini akan dapat membenteras kegiatan yang tidak bermoral.Nafsu yang bergelora diusia ini amat bahaya jika tidak dikawal dengan keimanan.Berbeza dengan lelaki, ulama mengariskan usia akil baligh bagi lelaki ialah 15 tahun manakala wanita seawal 9 tahun.Bayangkan apakah yang akan terjadi kepada para remaja tersebut jika orang dewasa mengeksploitasikan mereka semata-mata untuk memuaskan nafsu durjana.

Saya menyeru kepada pihak pemerintah agar memperbanyakkan aktiviti dan kursus yang boleh membantu para remaja mengawal nafsu seks mereka. Sebelum program kahwin muda diadakan adalah baik pihak pemerintah mengadakan aktiviti seperti:

1. Kursus kahwin kepada remaja yang berumur 15 tahun.(WAJIB).
2. Kursus majlis perkahwinan cara nabi Muhammad saw kepada para ibubapa dan penjaga para remaja.
3. Kursus menggalakkan perkahwinan di usia muda kepada pemimpin-pemimpin tempatan.
4. Kerajaan memberikan bantuan mengadakan majlis perkahwinan secara beramai-ramai.

Jika keempat-empat perkara diatas telah dilaksanakan maka kerajaan boleh mengubah undang-undang bagi melaksanakan program kahwin muda.


No comments:

Post a Comment